23.12.22

BPI Real Estate Luxembourg en IKO Real Estate hebben het project WOODEN met succes opgeleverd.

BPI Real Estate Luxembourg en IKO Real Estate hebben het project WOODEN, met 9.500 m² het grootste hout-gebaseerde kantoorgebouw in Luxemburg, met succes opgeleverd. Samen met de oplevering werd de resterende participatie van WOODEN nv verkocht aan ACRON.

WOODEN is al volledig verhuurd, met de verzekeringsmaatschappij Baloise Luxembourg als voornaamste huurder. De maatschappij legt nu de laatste hand aan de inrichting en zal in januari 2023 verhuizen naar het gebouw.

In februari 2023 zullen CLE (Compagnie Luxembourgeoise d’Entreprise) & BPI Real Estate Luxembourg er eveneens hun intrek nemen.

“De samenwerking tussen de groep CFE en IKO geeft ons toegang tot een sterk multidisciplinair team. Het is dankzij onze gecombineerde expertise in duurzaam bouwen dat we dit uitzonderlijke project hebben gerealiseerd”, zegt Arnaud Regout, Managing Director van BPI Real Estate Luxembourg en Eric Lux, Managing Director of IKO Real Estate.

Een nieuwe norm voor duurzaamheid

WOODEN, in Leudelange, aan de rand van Luxemburg-stad, is het eerste houten gebouw van deze omvang in het land. De dragende structuur is gemaakt van hout met PEFC-certificering, uitsluitend afkomstig uit duurzaam beheerde bossen in de streek.

Met zijn buitengewone duurzaamheidsnormen mikt WOODEN op een BREEAM® Excellent-certificering. Het neemt bovendien deel aan het WELL Building Standard®-certificeringsproces, als garantie van een uitzonderlijke werkomgeving, ontworpen voor het welzijn van zijn gebruikers.

“Met WOODEN tonen we wat mogelijk is als je de status quo uitdaagt. Dit project is emblematisch voor onze missie: veranderen wat in onze sector anders moet, in het belang van de toekomstige generaties.” voegen twee managers toe.

Een multidisciplinair team

WOODEN is een baanbrekend gebouw dat de “savoir-faire” demonstreert van de teams van IKO Real Estate en BPI Real Estate. Beide ontwikkelaars hebben een sterke staat van dienst in de ontwikkeling van innovatieve kantoorgebouwen. Voor WOODEN nv hebben ze samengewerkt met CLE en Wood Shapers, experts in de op hout gebaseerde en koolstofarme bouw.

• BPI Real Estate & IKO Real Estate leveren het project WOODEN op en verkopen de participatie van Wooden nv aan ACRON

Andere partners

Andere partners in het project zijn ArtBuild (architecten), QBuild (projectmanagement), Jean Schmit Engineering (technisch designbureau), Ney + Partner WOW (statisch designbureau), Seco Luxembourg (technische controle), Seco Safety (regulatoire controle), Schroeder & Associés (waterbeheer), Energie Environnement (evaluator BREEAM & WELL-certificering), D2S International (akoestiek), D3 Coordination (coördinatie veiligheid en gezondheid), Geotop (landmeter) en GlobeZenith Luxembourg (inventarisbureau).

In de transactie van WOODEN nv werd de verkoper bijgestaan door Cushman & Wakefield en door Dentons voor de juridische aspecten. De koper werd bijgestaan door Inowai, door Arendt & Medernach voor de juridische aspecten en door Drees & Sommer Luxembourg voor de technische aspecten. Clifford Chance was eveneens bij de transactie betrokken.

Pers contact

Arnaud Regout
- Managing Director

infolu@bpi-realestate.com

Over BPI Real Estate

BPI Real Estate is de vastgoedafdeling van de multidisciplinaire groep CFE, opgericht in 1880 en actief in België, Luxemburg en Polen in 4 kernactiviteiten met een sterk groeipotentieel omdat ze het potentieel hebben om de wereld van morgen vorm te geven: vastgoedontwerp en -ontwikkeling, multitechnieken, bouw en renovatie en duurzame investeringen. Met een expertise van 35 jaar, heeft BPI Real Estate de ambitie om de status quo uit te dagen en een positieve verandering teweeg te brengen in de ontwikkeling van vastgoed om innovatieve, inclusieve en ecologisch verantwoorde stadsplanning in te zetten die het welzijn van toekomstige generaties vergroot. BPI Real Estate ontwikkelt deze knowhow in de sectoren zoals residentieel, kantoren, retail, diensten en specifieke producten. Het bedrijf brengt haar expertise in vastgoedontwerp en -ontwikkeling ook in voor Wood Shapers, een Belgisch en Luxemburgs bedrijf dat eind 2019 werd gelanceerd door BPI Real Estate en CFE Contracting (beide behorende tot de groep CFE) en dat zich voornamelijk toelegt op de ontwikkeling, het ontwerp en de duurzame houtbouw en geprefabriceerde materialen.

IKO Real Estate

Julie Wattiaux
- Marketing Director

j.wattiaux@ikorealestate.eu

Over IKO Real Estate

IKO Real Estate, dat meer dan 30 jaar geleden in Luxemburg werd opgericht, is actief als planner, ontwikkelaar en vastgoedinvesteerder, en is een van de enige Luxemburgse ondernemingen die actief is op de drie belangrijkste markten van woningen, kantoren en commercieel vastgoed. Deze drievoudige competentie stelt haar in staat het voortouw te nemen bij grote gemengde stadsvernieuwingsprojecten. IKO Real Estate voert deze activiteiten uit in overeenstemming met zijn visie om het welzijn van de mens en de natuur centraal te stellen in elk project.

IKO bedenkt nieuwe oplossingen om steden te bouwen die het ecosysteem behouden en waar mensen de stedelijke ruimte terugwinnen. IKO Real Estate is de eerste vastgoedontwikkelaar in Luxemburg die zijn nieuwe ontwikkelingen laat registreren in het WELL Building Standard® certificeringsproces.

Naverkoopdienst

Onze klantendienst biedt u bijstand, ook na het overhandigen van de sleutels van uw appartement, bijvoorbeeld voor het corrigeren van de eventuele foutjes die bij de oplevering gebleken kunnen zijn.